logo

Sony Semiconductor Solutions wprowadza przetwornik obrazu CMOS przeznaczony do kamer samochodowych, o wiodącej na rynku rozdzielczości efektywnej 17,42 megapiksela


11-10-2023| 08:00| Źródło: Sony| Fot: Sony

Firma Sony Semiconductor Solutions Corporation (SSS) zapowiedziała wprowadzenie nowego przetwornika obrazu CMOS IMX735. Urządzenie jest przeznaczone do kamer samochodowych i wyróżnia się najwyższą na rynku efektywną rozdzielczością: 17,42 megapiksela. Nowy przetwornik ułatwi rozwój systemów kamer samochodowych zapewniających zaawansowane wykrywanie i efektywność rozpoznawania, a w rezultacie przyczyni się do bezpiecznego, zautomatyzowanego kierowania pojazdem.


Zaawansowane wykrywanie i efektywność rozpoznawania zwiększą bezpieczeństwo zautomatyzowanego kierowania pojazdem. ​Aby systemy automatyzacji umożliwiały zautomatyzowane prowadzenie pojazdów, muszą zapewniać zaawansowane, precyzyjne wykrywanie i efektywne rozpoznawanie całego otoczenia pojazdu (360°). Rodzi to znaczny popyt na przetworniki obrazu, które mogą pomóc w osiągnięciu takich właściwości i przyczynią się do rozwoju bardziej zaawansowanych systemów kamer samochodowych.

Nowy przetwornik obrazu ma najwyższą na rynku liczbę pikseli. Efektywna rozdzielczość 17,42 megapiksela pozwala rejestrować w wysokiej rozdzielczości nawet odległe obiekty. Automatyczne systemy kierowania pojazdem często wykorzystują kamery samochodowe w połączeniu z czujnikami typu LiDAR i innymi. O ile typowe przetworniki obrazu CMOS odczytują wyjściowe dane z pikseli pionowo, rząd za rzędem, ten produkt generuje sygnał wyjściowy poziomo, kolumna za kolumną. Ułatwi to synchronizację kamer samochodowych wyposażonych w ten przetwornik z lidarami z mechanicznym systemem skanowania, ponieważ ich wiązki lasera również skanują otoczenie poziomo. Lepsza synchronizacja poprawi ogólną zdolność zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdem do wykrywania i rozpoznawania.

Opracowana przez SSS struktura pikseli, która zwiększa natężenie oświetlenia powodujące nasycenie czujnika, oraz specjalny sposób ekspozycji zapewniają szeroki, 106-decybelowy zakres dynamiczny nawet w przypadku równoczesnego przetwarzania HDR (High Dynamic Range) i ograniczania migotania diod LED. W trybie priorytetu zakresu dynamicznego wartość ta wzrasta do 130 dB. To kreatywne rozwiązanie przeciwdziała prześwietleniu najjaśniejszych fragmentów obrazu nawet podczas rejestracji pod światło i zwiększa dokładność rejestracji obiektów w warunkach znacznych różnic jasności, na przykład przy wyjeździe z tunelu.

Główne cechy

  • Rozpoznawanie z dużej odległości dzięki najwyższej na rynku rozdzielczości 17,42 megapiksela – najwyższa na rynku efektywna rozdzielczość 17,42 megapiksela2 pozwala rejestrować obrazy w wysokiej rozdzielczości i rozpoznawać obiekty na większą odległość. Dzięki temu możliwe jest lepsze wykrywanie warunków na drodze, pojazdów, pieszych i innych obiektów. Wczesne wykrywanie odległych obiektów w czasie jazdy pomaga zwiększyć bezpieczeństwo zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdem.
  • Odczyt pikseli w kierunku poziomym — łatwiejsza synchronizacja z lidarami z mechanicznym systemem skanowania – odczyt danych z pikseli w przetwornikach obrazu CMOS odbywa się zazwyczaj pionowo, rząd za rzędem. Ten produkt wykorzystuje natomiast odczyt poziomy, co oznacza, że dostarcza dane z kolejnych kolumn pikseli. Ułatwia to synchronizację z lidarami z mechanicznym systemem skanowania, w których również stosowany jest odczyt poziomy. W rezultacie dane z kamer samochodowych z tym przetwornikiem będzie można integrować na dalszym etapie przetwarzania z danymi z lidarów. Poprawi to ogólną zdolność zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdem do wykrywania i rozpoznawania.
  • Szeroki zakres dynamiczny nawet w przypadku równoczesnego przetwarzania HDR i ograniczania migotania diod LED – kierowanie pojazdami wymaga dokładnego wykrywania i rozpoznawania obiektów nawet w warunkach znacznych różnic jasności na drodze, na przykład przy wyjeździe z tunelu. Od kamer samochodowych oczekuje się również zdolności do tłumienia migotania diod LED nawet w trybie HDR, co wynika to z rosnącej popularności technologii LED w sygnalizatorach świetlnych i innych urządzeniach drogowych. Samodzielnie opracowana struktura pikseli i specjalny sposób ekspozycji zwiększają natężenie oświetlenia, przy którym dochodzi do nasycenia czujnika, i zapewniają szeroki, wynoszący 106 dB zakres dynamiczny nawet w przypadku równoczesnego przetwarzania HDR i ograniczania migotania diod LED. W trybie priorytetu zakresu dynamicznego wartość ta wzrasta do 130 dB. Taka konstrukcja pomaga osłabić niepożądane efekty podczas rejestracji poruszających się obiektów.
  • Zgodność ze standardami wymaganymi w zastosowaniach motoryzacyjnych – produkt został zakwalifikowany do testów niezawodności samochodowych podzespołów elektronicznych AEC-Q100 klasy 2 w produkcji masowej. SSS wdrożył także proces rozwoju zgodny z normą ISO 26262 (bezpieczeństwo funkcjonalne pojazdów) na poziomie bezpieczeństwa ASIL-B(D). Pomaga to zwiększyć niezawodność systemów kamer samochodowych.
  • Cyberbezpieczeństwo wymagane w zastosowaniach motoryzacyjnych (opcja) – produkt może obsługiwać funkcje cyberbezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie kamery za pomocą algorytmu klucza publicznego w celu weryfikacji autentyczności przetwornika obrazu CMOS, uwierzytelnianie obrazu w celu wykrycia ingerencji w pozyskane obrazy oraz uwierzytelnianie komunikacji w celu wykrycia ingerencji w komunikację sterującą.