logo
Rower aerodynamiczny nowosciproduktowe.pl

Rower aerodynamiczny Canyon – dlaczego warto go wybrać?


25-11-2020| 11:49| Źródło: Canyon| Fot: Canyon

Szosowy rower aerodynamiczny: mimo ich futurystycznego wyglądu i niezaprzeczalnym zaletom dotyczącym prędkości mają one zarówno fanów jak i przeciwników. Coraz więcej profesjonalistów korzysta z rowerów aero, więc dlaczego nie ty?


Co sprawia, że rower szosowy jest rowerem aerodynamicznym?

Kiedy mówimy o rowerze aero, mamy na myśli rower szosowy, który został zaprojektowany tak, aby zapewniał niższy opór powietrza, a jednocześnie był zgodny z zasadami określonymi przez UCI. W przeszłości zbudowanie szybszego roweru oznaczało przede wszystkim zmniejszenie masy, ale obecnie nowoczesne rowery z wyższej półki rutynowo schodzą poniżej minimalnej wagi UCI. Co ważniejsze, zalety dobrej aerodynamiki przewyższają zalety lżejszej tradycyjnej ramy. Już przy prędkości około 21 km/godz., opór aerodynamiczny staje się najważniejszym czynnikiem, więc nawet amatorzy mogą odnieść znaczne korzyści z roweru aero. Jedyną sytuacją, w której superlekki tradycyjny rower szosowy pokona swoje bardziej aerodynamiczne odpowiedniki, są długie, powolne podjazdy. Rowery aerodynamiczne są często kojarzone ze sprintami i próbami czasowymi, ale zaoszczędzone waty sumują się również na długich dystansach. Canyon Aeroad był używany przez zawodowców do wygrywania wszystkiego, od brukowanych klasyków po górskie etapy wielkich tourów.

Charakterystyka rowerów aerodynamicznych

Jak więc osiąga się te niemal magiczne korzyści aerodynamiczne i jak wygląda rower szosowy aero ? Na pierwszy rzut oka zauważysz, że profile ramy są wyższe i mogą mieć dość dziwne kształty. Rura podsiodłowa często przylega do krzywizny tylnego koła, chroniąc je przed wiatrem. W ramie mogą być zintegrowane hamulce, sztyce i inne elementy. Kable i przewody są również ukryte, aby zapewnić mniejszy opór, co jest wspomagane przez specjalnie zaprojektowane zespoły kierownicy i mostka.

Ramy karbonowe przeszły długą drogę od początków rewolucji aero. Dzięki nowoczesnym technikom budowy ramy dobry rower aero będzie nadal oferował tyle samo komfortu w pionie, co bardziej tradycyjny styl ramy. Jednak jego geometria będzie często optymalizowana do bardziej agresywnej pozycji do jazdy, z niższym stosunkiem stack do reach (około 1,45 lub mniej) i krótszą główką ramy (około 140 mm). Oznacza to, że będziesz siedzieć na rowerze z tułowiem opuszczonym nisko, a kąt siodełka między 73 a 74 stopnie utrzyma cię pośrodku nad mufą suportu, zapewniając maksymalne przeniesienie mocy.

Właściwe koła roweru wyścigowego mogą zmaksymalizować tak zwany efekt żeglowania, w którym odpowiednie profile obręczy mogą działać jak skrzydło lub żagiel, generując dodatkowy napęd przy określonych kierunkach wiatru. Jest to szczególnie widoczne przy kołach o wysokim profilu i przy dużych prędkościach. Im większa powierzchnia obręczy, tym niższy całkowity opór powietrza. Jednak przy głębokości obręczy od 40 do 80 mm koła aero mają wyższą masę i mogą być mniej stabilne przy bocznym wietrze.

Rowery aerodynamiczne są tak samo wszechstronne jak inne rowery wyścigowe. Niezależnie od tego, czy wolisz elektroniczną czy mechaniczną zmianę biegów, hamulce tarczowe czy obręczowe: poznaj naszą rodzinę Aeroad, aby znaleźć odpowiednią konfigurację dla siebie!

Jak poprawić aerodynamikę w swoim rowerze

75% oporu powietrza jest powodowane przez kolarza, a nie rower. Oznacza to, że pozycja powinna być możliwie niska, ale nie tak niska, aby negatywnie wpływać na wydajność, ponieważ utrudnia trawienie lub oddychanie. Podczas jazdy w pozycji opływowej po prostu przyciśnij łokcie do tułowia, aby uzyskać więcej aerodynamiki. Oczywiście, twój zestaw również robi ogromną różnicę: jeśli nadal jeździsz w luźnych szortach i t-shircie, najlepszym sposobem na poprawę aerodynamiki będzie zmiana na odpowiednią koszulkę rowerową i spodenki na szelkach. Aby uzyskać maksymalne korzyści aerodynamiczne, możesz pójść o krok dalej i zainwestować w kombinezon i kask aero.